Ewaluacja placówki
Podstawy prawne
Portale, serwisy, fora
- Nadzór pedagogiczny / Ewa Dudek, Grzegorz Mazurkiewicz, Agnieszka Borek. Portal poświęcony ewaluacji: materiały dla nauczycieli, rad pedagogicznych i dyrektorów. System ewaluacji, kontrola przestrzegania przez placówki przepisów prawa, wspomaganie pracy szkół i placówek, materiały do pobrania, artykuły.
- System Ewaluacji Oświaty - Nadzór Pedagogiczny. Informacje o organizowanych konferencjach i szkoleniach, kontrola przestrzegania przez szkołę przepisów prawa, wspomaganie pracy szkół i placówek, dyrektorzy w Systemie Ewaluacji Oświaty.
Multimedia
- Jak czytać raport z ewaluacji zewnętrznej szkoły lub placówki oświatowej. Zakres merytoryczny ewaluacji zewnętrznej, interpretacja raportu, stopień spełniania wymagań na poszczególnych poziomach, założenia polityki oświatowej, wnioski.
- Nowy nadzór pedagogiczny : praca z radą pedagogiczną. Zasady ewaluacji wewnętrznej, poziomy wymagań, przykład ewaluacji wewnętrznej w zakresie efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
- Ewaluacja w placówkach oświatowych. Film z wypowiedziami Zbigniewa Kossakowskiego dyrektora ODN w Łomży, Wiesław Ćwiklińskiej Wicekurator Oświaty w Białymstoku, Agnieszki Borek prezes Zarządu Grupy Badawczej „Era ewaluacji” oraz Beaty Ciężkiej członka Zarządu Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego.
- Ewaluacja wewnętrzna i wykorzystanie jej wyników do podniesienia jakości pracy w szkole – reportaż ze szkolenia. Krótki wywiad na temat ewaluacji ze Stefanem Wlazło.
Książki
- Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym : konteksty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. Różne artykuły o ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej.
- Nadzór pedagogiczny. Książki dotyczące praktyki i teorii ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej.
Artykuły
- Ewaluacja wewnętrzna w szkole / Jolanta Foszcz. Rodzaje ewaluacji, cele i modele projektów ewaluacyjnych, przebieg ewaluacji i jej narzędzia badawcze.
- Rola ewaluacji wewnętrznej w podnoszeniu jakości pracy szkół i placówek oświatowych / Klemens Stróżyński. Cele ewaluacji wewnętrznej i ich hierarchia, wnioski z porównania ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej.
- Od września ewaluacja na nowych zasadach. Omówienie zmian wprowadzonych rozporządzeniem MEN z dnia 10 maja 2013 r.
- Ewaluacja wewnętrzna jest autonomicznym działaniem placówki oświatowej / Jagna Niepokólczycka-Gac. Cechy prawidłowej ewaluacji wewnętrznej, podstawy prawne ewaluacji.
- Planowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole (placówce) wraz z przykładami projektów ewaluacji / Beata Ciężka. Planowanie ewaluacji: określenie przedmiotu badania, głównych obszarów (zagadnień) badawczych, sformułowanie pytań kluczowych i kryteriów, dobór metod badawczych, określenie harmonogramu, formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników. Przykładowe plany ewaluacji.
- Ewaluacja w oświacie. Pojęcie ewaluacji i jej rola w edukacji, projektowanie ewaluacji, bibliografia.
- Ewaluacja zewnętrzna szkół i placówek edukacyjnych w oczach nauczycieli i dyrektorów : badanie recepcji ewaluacji zrealizowanych w roku szkolnym 2010/2011 / Joanna Kołodziejczyk. Badanie ankietowe opinii nauczycieli i dyrektorów dotyczące znaczenia ewaluacji w pracy szkoły oraz kompetencji wizytatorów ds. ewaluacji. Do badana dołączono propozycje zmian w systemie ewaluacji zewnętrznej.
- Ewaluacja pracy szkoły / Teresa Jankowska. Zasady ewaluacji, planowanie ewaluacji.
- Rozwój czy udręczenie, czyli o roli dyrektora w ewaluacji wewnętrznej / Agnieszka Borek, Marzena Siejewicz. Rola ewaluacji w szkole, autonomia w ewaluacji, mity dotyczące ewaluacji i jak z nimi walczyć.
- Ewaluacja wewnętrzna w szkole / placówce / Alina Wojtyna. Czym jest ewaluacja, dlaczego warto ją podejmować, jakie są wyniki ewaluacji, jakie umiejętności powinni posiadać członkowie zespołu ewaluacyjnego? Przebieg ewaluacji, badania ewaluacyjne, raport.
- Wymagania wobec szkół i placówek. Wymagania ewaluacyjne na poziomie p[odstawowym i wysokim wobec wszystkich podmiotów systemu oświatowego.
- Jak czytać raport z ewaluacji zewnętrznej szkoły lub placówki oświatowej / Aleksander Noworól. Europejskie i lokalne elementy polityki oświatowej, wyniki raportu ewaluacyjnego jako determinanty polityki oświatowej.
- Raport z ewaluacji zewnętrznej jako komunikat / Beata Udzik. Raporty z ewaluacji poddano analizie tekstologicznej i komunikacyjno-językowej, analiza 64 raportów z ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w liceach ogólnokształcących.
- Wykorzystanie wyników ewaluacji zewnętrznej do oceny potrzeb szkół i placówek / Agnieszka Borek, Tomasz Kasprzak, Bartłomiej Walczak. Założenia i proces realizacji ewaluacji zewnętrznej, możliwości i ograniczenia wykorzystania wyników ewaluacji zewnętrznej.
- Rozwój czy udręczenie, czyli o roli dyrektora w ewaluacji wewnętrznej / Agnieszka Borek, Marzena Siejewicz. Rola dyrektora w ewaluacji, znaczenie ewaluacji dla rozwoju szkoły, mity ewaluacji.
Dostępność sprawdzono: 29 listopada 2017 r.